Sunday, August 9, 2009

DO YOU EVEN CARE?

Baru sebentar tadi saya menonton rancangan "My First Million Dollars" yg ditayangkan di NTV7 pada jam 6:00 hingga 6:30. Untuk rekod, hari ini 9August2009. Rancangan berbahasa mandarin ini berkisar tentang kejayaan perniagaan masyarakat Cina di Malaysia(kalau tidak silap saya). Dan entah mengapa saya lebih suka menonton rancangan2 bahasa asing berbanding bahasa sendiri. Mungkin kerana rancangannya yg lebih menarik minat saya dan berinformasi. Namun tidak saya nafikan kepentingan bahasa ibunda.

Berbalik kepada rancangan tv tadi.
Pada hari ini mereka membicarakan dan menemubual seorang peniaga pau. Beliau seorang non-muslim tetapi mengasaskan syarikat Pau Ahmad. Katanya, pada tahun 1985, beliau melihat pau menjadi makanan masyarakat Cina tetapi tidak Masyarakat Islam(he mentioned "Malays" but I believe what he meant is "Muslims"). Jadi, sebagai satu sasaran meluaskan pasaran dan pernigaan beliau serta mengembangkan ekonomi syarikat, beliau meletakkan masyarakat Islam sebagai sasaran pengguna.

Pada tahun tersebut, sijil dan logo Halal belum lagi wujud(he said..I'm not sure myself.but i don't think he's lying). Masyarakat Islam pula akan meragui produk makanan yg dikeluarkan oleh syarikat non-muslim(syarikatnya). Jadi, untuk meyakinkan pengguna, maka beliau merasakan perlu untuk meletakkan nama Islam pada produknya(katanya..) sebagai tukaran kepada keyakinan yg boleh diletakkan oleh masyarakat Islam. Maka beliau memilih untuk menamakan produknya sebagai Pau Ahmad. Maka yakinlah kita untuk membeli dan memakannya kerana kita meyakini ianya halal berdasarkan nama Islam yg diletakkan. Kini beliau telah pun mendapat pengiktirafan dan sijil Halal JAKIM.

Apa yg membuatkan saya sedih?

1. Saya suka makan pau ini. Tetapi baru saya tahu pemiliknya adalah non-muslim..saya rasa tertipu. Bukan saya racist dan membenci agama lain. Pada saya mereka adalah sahabat kita juga. Tetapi seharusnya saya lebih menyokong produk buatan orang2 Islam supaya Islam lebih maju. Kini yang menerajui industri Halal pun bukanlah orang Islam yg memonopoli. Saya terkedu dan sedih.

2. Saya menonton video yang ditayangkan dalam rancangan tersebut yg memaparkan kilang pembuatan Pau Ahmad. Saya melihat pekerja2nya yang menguli dan menyusun pau itu langsung tidak memakai sarung tangan! Dan saya tidak pati siapakah pekerja syarikat tersebut kerana semua mereka memakai penutup muka. Andai pekerjanya adalah bukan Islam, maka makanan yg mereka hasilkan boleh diragui halalnya. Kerana kita tidak tahu apakah yang mereka makan atau pegang sebelum datang ke kilang. Sekiranya najis mughallazah dan belum disamak, mahukah kita makan?
Apa pun, menurut beliau kilang yang dibina dgn teknologi moden itu mengikut standard dan piawai antarabangsa. Saya pun tak tahu yg mana satu yg sebenarnya perlu mengikut standard antarangsa. Kilangkah atau pekerja. Pekerja sepatutnya didahulukan mengikut piawai yg ketat, bukan kilang! Dan piawai yg ditetapkan seharusnya mengikut garis panduan Islam supaya selamat untuk kita makan. saya sedih..

Saya bertekad untuk menyokong produk buatan Islam sehingga islam mampu menguasai ekonomi seperti mana jayanya oarang2 Yahudi dan Cina di seluruh dunia(saya tidak racist.yg saya maksudkan adalah non-muslims.saya sayangkan agama saya.everyone does). Mereka berjaya kerana mengutamakan produk2 buatan masyarakat mereka berbanding produk lain walaupun produk yg mereka hasilkan lebih mahal. Apabila sudah menguasai ekonomi, mereka boleh pula mengawal harga pasaran. Ketika itu, harga produk mereka akan menjadi lebih murah dari produk2 lain. Bila pula masa kita akan sampai?

sedih...sedih...sedih...

Saya akhiri post ini dengan kata2 pengacara rancangan yg saya terjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia(ofcoz saya amek dari subtitle..hahah.macam x sesuai pulak gelak kat sini.saya nak sirius)

"Pau Ahmad telah berjaya. Kita jumpa lagi di episod yg akan datang"

5 comments:

  1. dah agak dah..pau ahmad... kontroversi dulu.. tulis halal..tp owner cina..

    pau ahmad...ahmad tu sbnr'y,kl x silap, driver cina tu..die amik name sempena dricer itu,.. worst rite?

    ReplyDelete
  2. itu saya tidak pasti..ramai je orang nama Ahmad.PA dia kot.heheh.nama saya pun Ahmad.

    Apa pun,saya tidak menyalahkannya kerana beliau seorang Cina.saya tidak racist.dan saya tidak suka orang yg racist.mari kita lihat ini sebagai satu masalah agama dan bukannya perkauman.

    mungkin juga sudah lama kontroversi.adik saya kata dia dah tonton rancangan tu 4tahun dulu.tapi saya je yg baru tahu.agak sedih jugak laa..

    tak kira la dia amek nama tu darisiapa,tapi sya rasa tertipu dgn nama tersebut.mungkin saya kena lbih hati2 lps ni.byk juga syarikat non-muslim yg guna nama Islam utk produk2 mereka.hati2!

    ReplyDelete
  3. Anonymous,

    apa pun boleh tak perkenalkan diri dan tinggalkan url blog atau emel?
    saya suka andai dpt berkenalan..

    ReplyDelete
  4. Salamalaik Zubair.

    Wah? ReallY? Pau Ahmad yg banyak warna tu? Yang warna warni? Hijau, putih, pink tu semua? Yang kecil2 comel then lembut je texture nya?

    ReallY??? Wah2... I choose to believe what you said and guess that this article is reliable, therefore, I will tell my family about this. But, im not sure whether this Pau Ahmad is the same as the one im thinking it is. then, do respond..

    Or maybe could u attach the sampul Pau Ahmad ot anything that will make me recognize the paut that u mean? Since i cant go 2 the market to find it myself.

    OK? Anyway, thanks for the info. Salamalaik.

    ReplyDelete
  5. SAYYAF

    pau dia mmg sgt best dan sedap pun..ana pun x pasti sama x dgn pau yg akak ckp tuh..tp ada kemungkinan ke kalau ada byk syarikat guna nam sama ntk pau dorg?mcm x jee..pasti jd saman-menyaman nnt.

    nk bg gambar packaging pun x boleh la..sbb x prasan dia tunjuk ke x dalam rancangan tv tu..nnt slh bg dah jd zalim pada org lain pulak..ana agak yakin pau ahmad ni yg selalu dijual kat kedai2 makan tu..yg frozen x pasti la..

    p/s:barang2 boikot dan syubhah mmg selalunya best pun..payah nak nafikan keinginan..huh..moga2 Allah bantu..

    ReplyDelete