Monday, February 9, 2009

DIDIK ANAKMU SESUAI DGN ZAMANNYA

Hari ini(8Feb09) saya ke kenduri aqiqah anak kepada seorang bekas guru di sekolah saya. She's 7 days old today and was born on last Monday(2nd Feb 09).I didn't really get to see the baby,I only get to see her from a distance, but I can tell she's beatiful. I kinda like babies anyway. You don't have to comment anything on that. Anyway, congratulations to the family[muallimah Wan Maizan,Husband&Family].

There,I met an old friend. I expected I would gonna meet more of them though. All of us are anak muallimah,so i thought we can gather once a while during such occassions. Namun,tiada daya lagi pabila masing-masing sudah sibuk-ada yang sibuk buat show,ada yang sibuk tidak diketahui urusannya,masing-masing berahsia.

Sebuah topik yang agak hangat dan tidak kena dengan usia timbul dalam borak-borak saya dengan sahabat yang seorang ini. topiknya seperti tertera pada tajuk-MENDIDIK ANAK. Saya berusia 19,manakala sahabat seorang ini[yg tidak perlu saya dedahkan namanya] 2 tahun lebih muda dari saya. Sedikit janggal bukan?

Sahabat saya ini sememangnya berfikiran matang berbanding dengan kebanyakan remaja seusianya. Kebanyakan sahabat saya semuanya begitu. Saya rasa kerdil.

Kami sedang berbincang mengenai sekolah yang kemudiannya membawa kepada perubahan topik yang lebih hangat. Sahabat saya ini memulakan perbincangan,"rasanya la kan,kenapa anak-anak yang lebih awal,khususnya yang pertama dan yang kedua lebih berdisiplin berbanding yang seterusnya sehinggalah kepada yang paling bongsu? Yang dihujung-hujung tu kan biasanya pula manja-manja." Begitulah katanya.

Saya segera menjawab "tak tahulah pula." Jawapan yang ringkas dan menggambarkan kemalasan berfikir.pedih.

Pada pandangannya,anak-anak yang lebih besar bisanya dididik dengan rotan. Akan tetapi,semakin bertambah bilangan anak,bukannya bertambah tebalnya rotan,sebaliknya makin halus dan melesap!ini bukannya novel sains fiksyen. Namun itulah hakikat yang berlaku dalam kebanyakan baitulmuslim. Mengapa ini terjadi? Saya pun kurang pasti. Adakah itu juga yang sepatutnya berlaku? Saya pun keliru.

Cukuplah saya tinggalkan anda dengan persoalan itu di sini sahaja. Bersama fikir-fikirkan. Kerana satu hari nanti anda juga akan menjadi seorang bapa atau ibu. Ataupun anda mungkin menghadapi situasi yang sama.

Berikan pendapat anda!

However,both of us share the same oppinion.The cooking was great! =)

5 comments:

  1. Ana rase slalunye parents masih muda, gagah perkasa, bersemangat waja lg tym anak2 yg awal2 tu lahir..no wonder la dorg nk strict sk8 dgn anak2 yg baru lahir tym 2..hrpn parents pn bkn men menggunung tggi,xpna ade anak lg en..mst la ble skali da dpt anak,nk anak jd bdisiplin la, cani la, cm2 la..slalunye jgk, anak yg lahir awl2 ni gk byk abeskan mase dgn parents(mgkn sbb pgkt n jwtn pn masih rendah,so parents xla bz sgt),sbb 2 la anak 2 jd cm matang sk8.(adekah kerana aku anak sulong make aku sgaje bpihak kpd i2??haha..x..x..ini realiti..)

    ReplyDelete
  2. weh..nape en aku slalu dgr org kate anak sulong yg slalu manje????

    ReplyDelete
  3. eh,mlmh maizan da dpt anak baru??wah...nk jumpe...mst comel kn anak mlmh 2...

    ReplyDelete
  4. wah... zubair, macam tak sabar je...heheh.

    tentang persoalan yang malas dijawab tuu,
    ana ada satu jawapan.

    kalau anak pertama, dia hanya dapat perhatian mak, ayah, atuk dan nenek...
    kalau anak bongsu lak,
    diorang jadi manja sebab,,
    dia dapat perhatian mak, bapak, atuk, nenek, abang dan kakak...

    tapi, teori anak sulong matang dan anak bongsu manja macam tak berapa tepat.

    semuanya bergantung kepada cara ibu bapa mendidik anak...kan?

    wALLAHua'lam...

    ReplyDelete
  5. Bagus laa you punya post ni.. komen la kat blog i jugak ye.. http://setitisilmu.blogspot.com

    ReplyDelete