Friday, March 13, 2009

GIVE LESS & EXPECT MORE!

Oops. That's not what I really meant. What I mean is the opposite of it. But the reality of our people is the kind of what is stated above. Yes. Giving the least but expecting the best outcome from the little effort. Actually I would like to write on the 'Boycott israel Campaign'. This is actually the time for us to implement the real GIVE MORE & EXPECT LESS!

Terlalu ramai yang mempersoalkan tindakan boikot disebalik fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi. Malah mendakwa kita hanya mencacatkan pembangunan ekonomi sendiri dengan memboikot barangan-barangan zionis. Akan tetapi tidak pula pernah mahu berusaha melakukan sesuatu dan menunjukkan tindakan yang lebih baik & praktikal dalam menzahirkan kebersamaan kita dengan penduduk-penduduk negeri Palestin yang dijajah. Sebenarnya boikotlah usaha yang paling kecil kita boleh lakukan disamping doa-doa kita untuk mereka yang ditindas di sana.

Mari saya tunjukkan kepada anda bukti-bukti kejayaan kempen boikot yang dijalankan di dalam negara kita sendiri-Malaysia tercinta.

Syarikat yang memegang saham dan pengurusan KFC Holdings(Malaysia) iaitu JohorCorp mengalami penurunan sebanyak 10% dalam sembelihan ayam mereka sejak bermulanya boikot keatas KFC. 10% mungkin kelihatan sedikit dalam pandangan kasar. Tetapi andaikata keuntungan harian KFC adalah RM1juta, maka kita telah berjaya 'merampas' RM100 000 daripada zionis! Ini juga bermakna kita telah menghalang pemerolehan mereka sebanyak Rm3juta sebulan! Bagaimana pula dengan setahun? 10 tahun?

Ah! Biarkan sajalah pekerja-pekerja KFC itu. Bukannya mereka tidak boleh mencari pekerjaan lain. Itu semua hanya alasan mereka untuk menjustifikasi tindakan mereka. Apa bezanya bekerja di restoran KFC dengan bekerja di restoran-restoran tempatan yang lain? Bukankah kerjanya serupa sahaja. Anda di KFC mengambil order, melayan pelanggan, menghidang pelanggan, menyediakan makanan dan mengelap meja. Apa hebatnya berbanding pekerja restoran yang biasa? Populariti? Baca kenyataan Setiausaha Agung PPIM Dato' Dr Ma'mor Osman dalam Majalah I keluaran Mac 2009 mengenai isu ini.

Restoran tempatan kita sebenarnya menawarkan lebih banyak peluang pekerjaan. Akan tetapi oleh kerana rakyat tempatan kita kurang berminat, maka mereka terpaksa mengambil pekerja-pekerja asing dari Indonesia dan Bangladesh(saya bukan bersifat perkauman, tetapi sekadar ingin menceritakan keadaan sebenar). Itulah realiti. Sebenarnya kita mampu untuk membantu negara kita dalam menghadapi kegawatan ekonomi negara kita dalam mengurangkan bilangan pekerja asing di negara ini. Kita yang tidak mahu! Bahkan kita sudah ada seorang rakyat Bumiputera yang memulakan francais makanan segera yang bernama RADIX Fried Chicken(RFC) di bahagian utara dan bakal berkembang ke seluruh negara InsyaAllah.

Baru-baru ini juga ada dilaporkan bahawa semenjak bermulanya kempen boikot sehinggalah sekarang, perusahaan-perusahaan Bumiputera dan rakyat tempatan mengalami peningkatan dalam perniagaan sebanyak 30%. Siapa kata kempen boikot meruntuhkan ekonomi kita? Nah! Inilah bukti yang menunjukkan keadaan yang sebaliknya berlaku. Apabila kita memboikot barangan yahudi, sudah semestinya kita akan mencari alternatif lain sebagai ganti. Dan ketika itulah kita akan muala menoleh kepada produk-produk buatan tempatan. Right?

JohorCorp adalah antara yang menentang kempen boikot kita. Alasan mereka, mereka membekalkan pekerjaan kepada sebilangan besar rakyat tempatan yang berpendapatan rendah. Memanglah mereka akan berkata begitu untuk memainkan kembali perasaan kita dengan sentimen-sentimen sensitif dan kerana mereka merupakan sekutu kuat zionis(secara tidak langsung)! Mengapa saya katakan begitu? Menurut satu kajian, antara syarikat-syarikat yang menyumbangkan kekayaan mereka kepada regime zionis, KFC merupakan syarikat yang menyumbangkan wang yang paling banyak kepada negara haram israel-jauh mengatasi syarikat-syarikat lain! Masihkah kita mahu terus membantu mereka?

Sebenarnya banyak lagi bukti kejayaan kempen boikot yang berlangsung di seluruh dunia. Hanya kita yang tidak membuka mata kita untuk melihat dan mentafsir. Rujuk kepada post saya yang dahulu (BOYCOT??). Kita harus berhenti mempersoalkan relevan atau tidak tindakan boikot dan mula bekerja untuk kempen ini kerana ianya sudah terbukti berkesan dan relevan. Cuma terpulang pada diri kita untuk memilih haluan yang mana.

Inilah masanyaGIVE MORE & EXPECT LESS
untuk senarai boikot rujuk http://www.inminds.co.uk/boycott-brands.html

2 comments:

  1. zubair samsul bahari kah ini? just wondering.da berapa juz da kat dq? ke da khatam? build people as a true caliph not a fake one!

    hj

    ReplyDelete
  2. yup. ini ahmad zubair bin samsul bahari.terima kasih atas peringatan.

    ReplyDelete