Wednesday, March 24, 2010

POLITIK YG BUSUK

Members of Parliament to be InsyaAllah..
bringing back old memories..IIUM Interschool Debate 2006


That's what Ibu always tell me when there's an outbreak in Malaysian politics. She would say, "Politics is dirty. Don't indulge in it". But I wonder, is it really that Politics must be dirty or Politicians and their people are the one who are dirty and dirties the course. Ibu will always tell me the same thing again and again. Maybe because she can see that I'm really interested in Politics. Maybe one day I'll be a politician myself.hahah. I'm only interested in the Parliamentary Debate actually. I'm a debater myself, what do you expect??

Malaysian Politics, my stance, I disapprove both government and opposition parties for my own personal reasons. But I respect both parties for some reasons too. If I really am going to run for elections, I'm gonna run on free ticket I guess. Or set up a new party and be the president.brouhaha. I don't know if I should be saying this here though. And this is not the purpose of this post.

The rest of this post will be in Malay. Dua post sebelum ni dah dalam English. So enough of English for the mean time. Oops.. Jadi cukuplah Bahasa Inggeris buat sementara waktu.

Dewan Parlimen Malaysia kembali hangat dengan persidangan parlimen yg telah bermula setelah berehat buat seketika. Panas dengan pelbagai isu yang menggemparkan - termasuklah keluarnya anggota parlimen dari pakatan pembangkang dan pendedahan2 yg mengejutkan. Juga perbahasan usul dan juga jawapan lisan daripada barisan menteri kabinet dan anggota kerajaan. Perdebatan begini sememangnya menarik perhatian saya. Tetapi, apa yg saya suka utk analisa adalah akhlak dan pegangan para ahli parlimen kita dalam melaksanakan sesuatu perkara.

ETIKA ANGGOTA PARLILMEN

1. Menyokong Kebenaran dan Kebaikan
Pernah terjadi, tahunnya tidak pasti, pengerusi Barisan Nasional Supporters' Club [BNSC], "meletak jawatan" kerana menyokong utk membahaskan usul yg dikemukakan pembangkang. Ataupun kerana menyokong usul yg dibawa oleh pembangkang. Saya tidak pasti yg mana satu. Dengan melakukan yg sedemikian, beliau telah melanggar polisi kelab yg menegaskan anggota parlimen Barisan Nasional tidak boleh menyokong apa yg dikemukakan pembangkang tidak kira baik atau buruk. Ini keluar dalam Berita Harian. Betulkan kalau saya silap.

Bukan sahaja di pihak kerajaan, malahan dahsyat juga lagi di pihak pembangkang. Seolah-olah segala-galanya ditentang. Tetapi politik biasanya memang begitu. Satu pihak sentiasa akan mengharapkan keburukan di pihak satu lagi. Mereka akan gembira dengan kesilapan di pihak satu lagi kerana mereka mendapat ruang untuk mengambil kesempatan. Mentaliti sebegini harus diubah. Tanpa mengira kita kerajaan atau pembangkang, kita harus sama-sama bekerja untuk kebaikan orang ramai.

Ada juga kes, semua anggota parlimen sebulat suara menyokong usul untuk mengutuk tindakan Israel dan memberikan bantuan kepada rakyat Palestin. Semangat begini yg harus dipupuk. Sokong yang baik, tentang yg buruk, tanpa mengira sama ada datang dari pihak lawan atau pihak sendiri. Perjuangan kita adalah mencari kebenaran, bukan kemenangan dgn menggadai jiwa.

2. Turun Padang
Saya sentiasa percaya, seorang pemimpin yg baik adalah pemimpin yg datang dari kalangan rakyat sendiri. Merasa kesusahan rakyat dan bergelumang dalam masyarakat. Seorang pemimpin yg tidak seperti begitu tidak akan memahami masalah sebenar dalam kalangan rakyat. Tetapi sangat sedikit pemimpin kita yg meluangkan masa untuk rakyat. Sedangkan mereka bekerja utk rakyat. Malahan mereka dilantik oleh rakyat utk membela nasib mereka.

Ramai yg menjadikan "kepimpinan" ini sebagai kerjaya dan bukannya sebagai "perkhidmatan". Ingatlah hadith Nabi Muhammad yg berbunyi, "pemimpin adalah khadam kepada rakyat". Maksudnya, rakyatlah yg sebenarnya diutamakan, dan pemimpin hanyalah seperti seorang khadam.

Melihat kepada kepimpinan para sahabat, mereka mengorbankan kekayaan dan perniagaan mereka utk rakyat dan tidak pernah menyalah gunakan harta rakyat malahan sangat takut tersilap menggunakan harta orang ramai utk keluarga mereka. Mereka tidak menjadikan kepimpinan sebagai medan mencari populariti atau medan mengumpul harta. Pemimpin sebegini kita cari.

3. later I guess..

Ada post(dalam Bahasa Melayu apa ya?) yg tajuknya lebih kurang sama dengan tajuk post saya. Ada beberapa perkara yg saya terlepas pandang tapi ada dibicarakan di --> Pacifist's Blog

~~~~~~~

[March 23, 2010], 5 Al-amin students were chosen to represent Kajang Zone for football. Like Keyrana said "good to hear Alamin is improving. :)". And debaters are now focussing on IIUM Inter-school Debate Tournament. Training hard. I hope so.

Currently staying at home. There's still another 2 months to finish my holidays. Sebab tu jugak la kot rajin sikit update blog bulan ni.hehe. dah post ke3 rupanya. Jarang dapat post sampai lebih dua kali dalam sebulan.

Pretty much of things is happening around us currently.. Which mostly tears apart my heart when I hear it. Palestine... Legalising betting?? ladidadida...

6 comments:

  1. eh..eh..zubair cekeding rupanya time dulu..skrg da brisi da sikit..

    ReplyDelete
  2. >>Anonymous
    heheh.sape ni?mau cari gadoh ka?..

    UIA menggemukkan pelajar!hahaha.

    ReplyDelete
  3. salam.. oh munzir roslan pun ada juga ya..

    ReplyDelete
  4. >>شــوكـة وردة
    yup.ada.kenangan 2006.dan kami masih dlm team yg sama pd 2007.

    ReplyDelete
  5. >>najah
    now that u have said it,i will not go easy on u during trainings =D

    ReplyDelete